2006-12-19

Perihal hujan..

Hari nie aku melapak lagi di opis..cuaca kat luar tu mendung je, rasa nak balik lewat sikit rini. Subuh2 lagi hujan dah turun dari pukul berapa aku pun tak pasti. Hai ke opis berpayung lah hari ni. Then tapir call kata tersekat kat jalanraya kerana hujan ..herm jln ke pasir gudang tu mmg camtu..kalau ujan je jammed. Tengah hari dia kol lagi, rumah nya pulak di masuki air dan setinggi paras peha..huh tinggi tu..rumah yg sebelah ujung pulak setinggi bahu..hermmm kalu mengikut ukuran tinggi aku nie mmg dalam lah air tu...( ikut tinggi je bukan berat...) sian member aku kena amik cuti kecemasan lah. Risau jugak aku terutama barang elektriknya...aku tahu rumah tapir sebab dah 2 kali duk umah dia..so semua family dia aku dah kenal, heheh kalu korang tengok satu2nya adik lelaki tapir tentu tak sangka tu adik dia...( pernah hantar surat permohonan adik ipar..tapi tapir reject..kejam!!!), yerlah ujan turun dua ari tak renti2.

Then abah kol, di melaka pun sama dah 2 hari ujan turun..ermm mula lah aku gelisah..habis lah umah..sian diaorng..rumah aku tu luaran je nampak cam elok..tapi belah dalam hermm aku pun tak sanggup nak nengok.Aduhai..hope kakak ku dapat cari kontraktor yg bagus. Kalau aku ada kat sana dapat jugak menolong..yg penting aku kena repair bumbung rumah tu dgn kadar yg segera..then baru aku akan rasa lega skett, yg lain nyer leh adjust kemudian.

Itu baru di melaka dan johor.. di kl nie juga aku rasa tak kurang dahsyat nya kalu ujan turun tak berhenti2 dah sah2 pasti berlaku banjir. Aku pun tak paham lah..kat mana silapnya dng bandar kosmopolitan nie..nak komen bebanyak pun tak leh. Belum lagik bab tanah runtuh pulak di sebab kan hujan. Yg kaya2 dah tak reti nak duduk atas tanah..nak jugak duduk kat atas awan,bila berlaku tragedi akibatnya tak dapat di fikirkan. Itu antara natijah yg di alami manusia di kali hujan turun.. tapi jgn di lupa hujan tu juga satu rahmat tuk manusia. Jadi apa jua yg berlaku ada iktibarnya.

3 comments:

~ GAB ~ said...

"Rain has always drifts away my mind into beautiful lines of songs like those in Sudirman’s, B.J Thomas’ Raindrops Keep Falling On My Head and Crying In The Rain by Whitesnake, just to name a few. But, the irony is, at the same time I would also associate myself with flood back in my mind. Not like those flash floods in Kuala Lumpur that would halt traffics and drown cars and cats and give good reasons for the husbands to be late home but the kind of flood that I found it so pleasing and interesting when I was a child."

Itu adalah sedutan dari apa yg GAB tulis dalam blog GAB pasal hujan nih...

http://gabenor.blogspot.com/2006/11/rambling-about-rain.html

nanies said...

yeahh gab..mmg best main ujan nie..masa di kampung mandi bawah cucur atap..lari keliling umah mandi ujan tahu jelah rumah melaka kan besar..nanti my nenek akan bebel lah suruh kami naik atas umah..pastu main kat longkang jatuh kan daun then nengok sapa punya paling depan..ermm mmg best bila ingat saat2 tu..

m i n e r a l . . . said...

ko cover la rumah ko dgn payung hehehe pakai canvas ker...
ahaks